ÄR det verkligen så att jag väljer jobb före privatliv och vänner?

Som dom flesta vet har det blivit en del jobb på sistone....
Dels har jag bytt arbetsgivare samt fått ett nytt område att styra men även fixat jobb vid sidan av för att fylla ut eventyella tomrum som ni vanliga människor kallar fritid.
Pengarna rullar in som dom ska varje månad och har så gjort sen i mitten av December ungefär.

Min chef brukar alltid prata om hur folk gnäller över deras tillvaro. Att dom inte kan göra något roligt som att åka iväg eller köpa sig något fint. Detta på grund av deras begränsade inkomst.

Eftersom han är en möjligheternas man så erbjuder han alltid dessa människor diverse jobb för att dryga ut kassan en aning. Som svar brukar han få något i stil med: Är du galen? På min fritid?

Om man gnäller över sin tillvaro och är medveten om var problemet ligger men vägrar göra något åt det så bör man inte ställa sig upp och skrika.
Visserligen så har nog inte alla tid att jobba kväll/natt på grund av olika själ. Kanske har man ett eller flera barn som kräver ens uppmärksamhet, eller så har man tvättstuga varje dag.
Då är det okej att avstå och även att få ur sig sitt missnöje. Å andra sidan är många av dessa sällan ensam att ta hand om dessa hinder.
Kan man få hemmet att gå runt med lite planering så finns det massor av möjligheter att tjäna "lite" extra.

Själv är jag välsignad med alldeles för lite ansvar så tid för extrajobb finns det gott om.
Sen jag skaffade mitt första riktiga jobb så har arbetstimmarna bara ökat i antal och nu för tiden så ser jag inte det jag gör som jobb. Jobbet blir lite som mitt ansvar, och ansvaret blir lite som mitt liv.
Att leva för sitt jobb gör det hela mycket lättare att utföra och framförallt bra mycket roligare. Känslan för ansvar gör att jobbet utförs så bra det bara går, även när man står timme efter timme i spöregn eller snöoväder och inte ser något slut.
Tar man på sig något och gör det till sitt ansvarsområde, oavsett om det är att ha hand om personal, laga maskiner och andra mekaniska prylar eller att bara fylla på kaffemaskinen så blir resultatet alltid mycket bättre än om man enbart känner att man måste.
Många jag jobbat med kommer till jobbet, drar av en liten suck, gör det dom ska och sen åker hem. Sen är det samma visa varje dag, som om dom skulle göra vad som helst istället för just det dom förväntas göra.
Visserligen kan dom ha svårt att göra jobbet till sitt "eget" eftersom dom bara är vanliga anställda, men med rätt inställning skulle allt bli mycket bättre.

En sak jag har lärt mig om mig själv på senare tid är att jag inte ska gå på timlön.
Det mest logiska om man får betalt per timme är ju att dra ut på tiden och på så vis tjäna så mycket pengar som möjligt, men jag har inte riktigt lärt mig det där än. Oavsett vad så försöker jag göra jobbet så fort som möjligt, för att hinna med så mycket som möjligt för att framöver kunna fylla på med ännu mer. Inte för att komma hem fortare...
Detta har resulterat i en del konstiga blickar från diverse kollegor som ser sina pengar försvinna och även en del vänner att reagera inte helt oväntat.
Samtalen ramlar in där folk undrar vad som händer med mig, hur jag mår och till och med hur jag ser ut..

ÄR det verkligen så att jag väljer jobb före privatliv och vänner?
Kanske det...

Jag mår jävligt bra när jag får vara ute och jobba. Känna att jag bidrar med något och kunna spendera pengarna på allt onödigt som man annars hade fått vara utan. Nu när jag jobbat konstant en period har jag inte haft så mycket tid att spendera allt grönt på, men det har gjort att jag faktiskt kunnat spara en del av det.
Sommaren är därmed säkrad och spanien är i planeringsstadiet.
Det här är förmodligen sista helgen jag jobbar så framöver kommer det nog skrivas om en del äventyr istället för tråkigt tjaffs.
Jag har börjat spåna på lite hyss nästa lördag som jag tror kommer bli ett roligt ämne, så häng kvar och se vad det blir av det.

Nu ska jag försöka få alla kläder torra efter dagens skörd och sen blir det nog naket i soffan framför en något bättre film än igår.... hoppas jag...

Frasse stämplar ut och återkommer kanske imorgon!

puss<3

Kommentarer
Postat av: Lulle

Nu jäklar ska jag kommentera! ojojoj va jag kommenterar! Helt galet! Finns inge slut på mina kommentarer! Jag röstar iaf för att du ska jobba mindre och va här mer! och så äre bah! Så lyd mig så syns vi snart ;)

2010-05-08 @ 22:20:09
Postat av: pölsa

Kommentar: Kommentar: Kommentar: Kommentar: Kommentar: Kommentar: Kommentar: ok då gör de då

bra där helt rätt

2010-05-31 @ 20:20:38
Postat av: Lulle

okej, inget inlägg sedan maj? WTF!? kan du inte skriva bara? du kan t.o.m. skriva om fiske och jag skulle läsa. skärp dig nu, SKRIV!

2010-10-28 @ 13:02:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0